Kolesarjenje velja za enega tistih aktivnosti, ki ima ogromno pozitivnih učinkov na telo in tudi na psihično zdravje. Ampak tako kot pri vsakem drugem športu, je tudi pri kolesarjenju pomembno, da se, preden odidete na prvo turo, poučite o osnovah. Tako si boste prihranili marsikatero težavo in se izognili poškodbam.
Poleg poznavanja osnovnih pravil vožnje se lahko zdi, da obstaja tudi cela vrsta nenapisanih pravil. Ali lahko nosite nizke nogavice? Ali se morajo steklenice za vodo ujemati?
Mi vam sporočamo: Pozabite na pravila. Vožnja s kolesom mora biti zabavna, in da bi se na kolesu čim bolj zabavali, smo zbrali najboljše nasvete za kolesarje začetnike, ki vam bodo pomagali pri vožnji. To niso pravila; to so le predlogi in preprosti popravki, s katerimi bo vožnja varnejša in prijetnejša.
Pravilno nastavite višino sedeža
Imate bolečine v sprednjem delu kolena? Morda je vaš sedež prenizko nameščen, zaradi česar se med poganjanjem premalo iztegujete. To je pogosta napaka začetnikov, saj se večina ljudi počuti bolj udobno in samozavestno, če njihova stopala dosežejo tla. Zaradi napačne višine sedla pa lahko tvegate poškodbe.
Pri pravilni višini sedla mora biti vaše koleno na koncu pedaliranja rahlo upognjeno, ne da bi se pri tem zibala medenica. Izmerite razdaljo med spodnjo konzolo in vrhom sedeža. To je višina sedeža. Zelo blizu mora biti zmnožku vašega mednožja (v centimetrih) in 0,883. Če potrebujete pomoč, nas obiščite v našem centru v Slovenj Gradcu in naši strokovnjaki vam bodo z veseljem nastavili in povedali višino sedla. Nato se udobno dvignite s sedla in se oprimite zgornje cevi, tako da se lahko z nogami dotaknete tal, ko se ustavite. Pomaga, če krmilo nagnete proti stopalu, ki ga želite postaviti na tla.
Prilagodite kolo svoji konstituciji
Prilagajanje kolesa je eden najpomembnejših vidikov vožnje. Če je prileganje boleče, ne boste preživeli veliko časa v sedlu, ne glede na to, kako navdušeni ste nad vožnjo z novim kolesom. Za pravilno prileganje sta ključna dva elementa: višina sedeža in doseg. Višina sedeža mora biti dovolj visoka, da vam omogoča zelo rahel upogib kolena, ko je stopalo na dnu pedal, kot smo že omenili zgoraj.
Pravilen doseg pomeni, da so vaše roke in trup pod kotom 45 stopinj nad kolesom. Če bo predolg, vas bo bolel hrbet, ko boste segali po krmilu; če bo prekratek, bodo vaša kolena preblizu rokam. Ko kupujete kolo, ga preizkusite in se prepričajte, da je njegova velikost primerna za vas, predvsem pa zaupajte strokovnjakom, ki vam bodo zagotovo svetovali pravilno.
Vzdrževanje kolesa
Ni vam treba biti profesionalni popravljalec koles, da poskrbite za osnovne stvari. Rutinsko vzdrževanje, kot je mazanje verige bo podaljšalo življenjsko dobo vašega kolesa in sestavnih delov.
Ne delajte preveč in prehitro
Eden od največjih virov poškodb je, da poskušate prevoziti preveč kilometrov, preden ste pripravljeni. Kolesarite počasi, se sproščajte in dajte telesu čas, da se prilagodi na nove razdalje. Podobno velja tudi za vožnjo za trening, ne začnite prehitro in ne tvegajte izgorelosti in utrujenosti v drugi polovici. V prvi tretjini vožnje se ogrejte, v drugi tretjini se ujemite z ritmom, v zadnji tretjini pa dajte vse od sebe.
S seboj imejte zračnico ali komplet za popravilo
V nekem trenutku ste na poti, križarite s popolnim vetrom v hrbet in uživate v čudoviti vožnji. Potem pa vaš mirni spanec prekine predrta zračnica in zabave je konec. Seveda lahko zmeraj pokličete koga, da pride po vas, ampak ne boste verjeli, kako neodvisni se boste počutili, če boste imeli pri roki ustrezno orodje - rezervno kolo, komplet za krpanje, vzvode za popravilo pnevmatik, mini črpalko - in znanje, s katerim se boste v 15 minutah vrnili na cesto.
Uporabite svoje zobnike
Zobniki so najboljši prijatelji na vzponu in največji vir hitrosti na dolgem, razgibanem odseku ceste. Vendar je potrebno nekaj vaje, da se naučite, kdaj in kako prestaviti v najučinkovitejšo prestavo. To boste najlažje ugotovili z nekaj vaje.
Naučite se voziti v skupini
Skupinske vožnje – zaradi koronavirusa sicer v tem trenutku niso priporočljive - imajo z razlogom svoj protokol in bonton, saj zlahka povzročite nesrečo, če vaša vožnja ni predvidljiva. Če se prvič vozite z novo skupino, se zadržujte zadaj, opazujte in prosite za pomoč, če jo potrebujete. Nobeno vprašanje ni neumno, kadar gre za vašo varnost in varnost skupine.
Ne pozabite na hrano in vodo
Če se vozite le eno uro, morate imeti vodo, hrana morda niti ni nujna, čeprav je kljub temu priporočljivo, da imate s seboj kakšno energijsko tablico ali kaj podobnega. Če nameravate kolesariti dve uri ali več, imejte s seboj prigrizek in začnite jesti 45 minut do ene ure po začetku vožnje. Nadaljujte z uživanjem majhnih količin hrane vsakih 15 do 20 minut. Ne smete podcenjevati naporov saj lahko vaše telo pride v pomanjkanje energije in se vam lahko zgodi, da boste prešli v hipoglikemično stanje. Utrujenost, razdražljivost, omotica, slabost, zmedenost - to ni dober način za zaključek vožnje.
Uživajte v vožnji, a bodite tudi previdni. Na cestah so zmeraj tudi drugi udeleženci prometa in vsekakor je bolje biti ekstra previden. Poskrbite, da boste vidni in ne precenjujte svojih zmožnosti.