Mnogi vidijo električna kolesa kot neke vrste goljufanje, ampak morda boste presenečeni, da so študije pokazale, da je kolesarjenje z električnim kolesom prav tako učinkovito – s stališča telovadbe – kot kolesarjenje z navadnim kolesom. To pa zato, ker uporabniki električnih koles lahko zaradi dodatne pomoči na njih ostanejo dlje časa.
Dejstvo je, da so električna kolesa čedalje bolj popularna in prav gotovo en bodo kar izginila. Ravno nasprotno: po podatkih podjetja za tržne raziskave NPD Group je prodaja električnih koles samo od leta 2016 do 2017 poskočila za neverjetnih 91 odstotkov. Leta 2018 je prodaja e-koles na Nizozemskem že presegla prodajo klasičnih koles.
Nekateri vidijo vzpon e-koles kot grožnjo, kot da bodo standardna kolesa šla po poti ptičev Dodo, a je ta strah zagotovo odveč. E-kolesa nas zagotovo ne bodo oropala klasičnih koles. Res je, da je zaradi njih na cestah precej več kolesarjev, a to ni nujno slaba stvar. To namreč avtomatično pomeni manj avtomobilov, in morda še pomembneje, to sili oblasti, da bodo poskrbele za nove kolesarske steze. A čeprav zagotovo poznate električna kolesa, pa je morda komu še malce nejasno kako deluje električno kolo.
E-kolesa olajšajo poganjanje
Na splošno so e-kolesa kolesa z baterijsko napajano "asistenco", ki se izvaja s poganjanjem. V nekaterih primerih je ta pomoč možna tudi s plinom. Ko na e-kolesu s pedali pritiskate na pedala, se vključi majhen motor, ki pomaga poganjati kolo, tako da se lahko vzpenjate v hribe in premagujete zahtevne terene, ne da bi se pri tem utrudili. Električna kolesa so podobna običajnim kolesom, in pravzaprav delujejo na isti princip: hitrost nadzorujete z nogami, tako kot pri običajnem kolesu. Občutek je lahko precej močan in z lahkoto boste pospeševali tudi v hrib.
Nekatera e-kolesa imajo poleg pedal tudi plin, ki s pritiskom na gumb vključi motor. Ta spadajo v ločen razred e-koles, ki seveda ne ponujajo čiste kolesarske izkušnje; v nekaterih državah so celo prepovedana. Izkušnje kažejo, da se mnoge osebe, ki še niso "kolesarji", sprva nagibajo h kolesom s plinom, nato pa se slej kot prej odločijo za nakup kolesa s pedali, še posebej ko ugotovijo kako deluje električno kolo.
Vozijo precej hitro – do določene mere.
Močneje ko pritiskate na pedala, večja je pomoč in hitreje boste vozili – a le do določene mere. To je ključnega pomena pri razumevanju kako deluje električno kolo. E-kolesa omogočajo hitro vožnjo, vendar niso motorna kolesa. Nikoli ne boste drveli po cesti s hitrostjo 45 km/h. Motor je urejen tako, da vas ne poganja več, ko dosežete hitrost nekje od 30 do 40 kilometrov na uro, odvisno od kolesa. Tako boste prihranili čas na poti na delo in še vedno uživali v pokrajini.
Veliko koles ima možnost nastavitve, kako velika bo pomoč. Večina električnih koles ima stikalo, s katerim lahko nastavite stopnjo pomoči od "eco" (nizka) do "turbo" (visoka), kadar želite malo več moči, da vam pomaga na primer pri vzponu na strm hrib.
Vozili boste dlje, tudi če že zdaj veliko vozite.
Po raziskavi, ki je bila izvedena med skoraj 1 800 lastniki e-koles v Severni Ameriki, lahko z nakupom e-kolesa občutno povečate svoj čas na jeklenem dvokolesnem konjičku. Pred tem je 55 odstotkov vprašanih dejalo, da se vozijo vsak dan ali vsak teden. Po nakupu e-kolesa je ta delež narasel na 91 odstotkov. To ima seveda svoj smisel: tudi če ste zelo fit, se še vedno utrudite (verjetno zaradi treninga ali dirke) in ponovno sedanje na kolo je lahko preveč naporno. Če imate e-kolo, lahko nadaljujete z vožnjo in si pri tem malo odpočijete utrujene noge. Prav tako lahko vozite hitreje, zato je kolesarjenje na daljših izletih privlačnejše, še posebej, če ste v časovni stiski. E-kolo je tudi odličen pripomoček za izkušene kolesarje, ki so se morda poškodovali in potrebujejo nekaj, da se počasi vrnejo v staro formo. Tudi najbolj zagriženi ljubitelji klasičnih koles so, ko so ugotovili kako deluje električno kolo, priznali, da je noror zabavno.
Tistim, ki ne kolesarijo pogosto, e-kolesa odpirajo povsem nov svet. Čeprav morda niste pripravljeni za vožnjo od 5 do 10 kilometrov naenkrat, lahko z električno asistenco brez težav prevozite te razdalje, kar je odličen način za krepitev vzdržljivosti in samozavesti. Ista raziskava je pokazala, da je 94 odstotkov tistih, ki niso kolesarji, po nakupu e-kolesa vozilo vsak dan ali vsaj vsak teden. Raziskave so tudi pokazale, da je vožnja s kolesom ena najboljših možnih načinov telovadbe.
Za vsakega je na voljo e-kolo.
Naštejte vrsto vožnje in za to obstaja e-kolo. Če vas električno cestno kolo sploh ne zanima, se boste morda zaljubili v zmogljivo tovorno kolo, ki lahko prevaža tudi do 400 kilogramov stvari, medtem ko še vedno vozi s hitrostjo 15 km/h. E-kolesa so na voljo v različicah debelinskih, tovornih, potovalnih, rekreativnih, trdih, gorskih s polno vzmetjo in celo zmogljivih cestnih koles.
Nadomestijo lahko vožnjo z avtomobilom.
Ljudje kupujejo električna kolesa kot način za zmanjšanje števila voženj z avtomobilom. Podatki to potrjujejo: kar 28 odstotkov anketirancev (v prej omenjeni anketi) je izjavilo, da so e-kolo kupili prav zato, da bi nadomestili vožnjo z avtomobilom. Tudi številni drugi razlogi, ki so jih kupci navedli za nakup e-kolesa - med drugim prevoz tovora in otrok, izogibanje parkiranju in prometu ter skrb za okolje -, kažejo na željo da bi se izognili vožnji z avtomobilom, kolikor se le da.
Upoštevajte tudi, da je več kot polovica vseh voženj z avtomobilom krajših od 10 milj, pri čemer nekatere raziskave navajajo, da povprečno posamezno potovanje znaša le 5,95 milje. To je razdalja, ki je brez težav mogoče premagati z e-kolesom. Raziskava je pokazala, da so lastniki z e-kolesom nadomestili 46 odstotkov svojih poti na delo z avtomobilom in 30 odstotkov svojih opravkov z avtomobilom. Vse, kar potrebujete, je odlična potovalna torba za prenašanje stvari, in že ste pripravljeni na dogodivščino. Preberite še preko posameznih delov kako deluje električno kolo.
Izbira pravega električnega kolesa
Udobje in kakovost sestavnih delov sta pri električnem kolesu še vedno enako pomembna kot pri običajnem kolesu. Vendar morate zdaj upoštevati še nekaj drugih stvari.
Motor
Motorji za električna kolesa so na voljo v različnih zmogljivostih, od 200 W do 1 000 W ali več. To mejo si predstavljajte podobno kot konjsko moč. Višja nazivna moč pomeni, da bo kolo z večjo lahkoto potegnilo večjo težo, vendar na račun večje porabe zmogljivosti baterije. Zato bo 750-vatni motor baterijo izpraznil veliko hitreje kot 250-vatni, vendar bo močnejši. To je ena najpomembnejših stvari pri razumevanju kako deluje električno kolo.
A je treba upoštevati še en dejavnik. Zasnova in lokacija motorja imata pomembno vlogo pri delovanju električnih koles.
Najpogostejša vrsta motorja za električna kolesa se imenuje 'hub' motor. Običajno je vgrajen v zadnje ali sprednje kolo. Ko je vklopljen, vleče ali potiska kolo. Čeprav ta sistem dobro deluje, ima eno ključno pomanjkljivost. Ker ni povezan s prestavami kolesa, na vzponih in razgibanem terenu izgubi učinkovitost. Predstavljajte si, da ves dan vozite vozilo samo v eni prestavi. Z njim boste prišli do cilja, vendar ne boste imeli optimalnega navora ali hitrosti, ki ju dobite s polnim razponom prestav.
Drugi motor je motor s sredinskim pogonom, ki je integriran s kretnico in zobniki. To prinaša več prednosti:
- večjo zmogljivost in manjšo porabo energije baterije, saj motor srednjega pogona uporablja obstoječe zobnike kolesa,
- veliko boljša moč pri vzpenjanju na hribe, saj lahko prestavljate glede na naklon,
- izboljšano upravljanje, saj je motor nameščen bližje tlom, zaradi česar je teža kolesa osredotočena in nizka.
Baterija
Ker baterija vpliva na težo, slog in doseg kolesa, je njena izbira ključnega pomena za razumevanje kako deluje električno kolo. Baterije imajo res veliko vlogo pri delovanju električnih koles. Večina baterij, ki jih najdete na trgu, spada v eno od naslednjih dveh kategorij:
Zaprte svinčevo-kislinske baterije (SLA)
Te baterije so bile nekoč standardna vrsta baterij za večino električnih skuterjev in električnih koles. Danes večina električnih skuterjev še vedno uporablja baterije SLA, medtem ko so se pri električnih kolesih (ki pogosto zahtevajo človeški prispevek) odločili za novejše tehnologije baterij, da bi ohranili čim manjšo težo kolesa.
Litij (ionski/polimerni/manganovi itd.)
To je najnovejša tehnologija na področju baterij. Življenjska doba litijeve baterije je približno 2-3-krat daljša od življenjske dobe baterije SLA. Litijeve baterije so veliko lažje in večinoma ne potrebujejo vzdrževanja.
Prednosti:
- Lahke - litij-polimerne baterije z visoko zmogljivostjo, 36 V10 Ah, lahko tehtajo le 6 kilogramov!
- Ponujajo daljši doseg pri vožnji - baterija lahko prevozi do 40 milj v načinu pomoči s pedali (ali 20 milj v načinu samo s plinom).
- Daljša življenjska doba - približno 800 polnjenj ali 3 leta praktično vsakodnevne uporabe.
Krmilnik
Krmilnik, ki je na voljo v različnih izvedbah, omogoča upravljanje električne pomoči na električnem kolesu in je pomemben del delovanja električnih koles. Zaradi lažje uporabe je krmilnik nameščen na krmilu. Obstajata dva glavna tipa krmilnikov - krmilniki, ki se aktivirajo s pedali, in krmilniki, ki temeljijo na plinskem pedalu. Preko krmilnika boste še najbolje razumeli kako deluje električno kolo.
Sistemi, ki se aktivirajo s pedali, nudijo električno pomoč, ko pritiskate na pedala. Ni potrebe po dodajanju plina - zadostuje preprosto poganjanje. Električna kolesa s sistemi, ki se aktivirajo s pedali, imajo na krmilu nameščen krmilnik, s katerim lahko nastavite stopnjo pomoči pri poganjanju. Izberete lahko želeno stopnjo pomoči, od popolne do velike pomoči.
Krmilniki, ki delujejo na podlagi plina, delujejo s preprostim mehanizmom za plin. Gre za ročico za plin, ki se lahko obrne ali pritisne s palcem. Z ročico za plin preprosto potegnete nazaj ali pritisnete ročico za plin, da bi prejeli električno pomoč. Pri nekaterih električnih kolesih ni potrebno nič drugega kot aktivirati plin, kar vam omogoča vožnjo brez poganjanja.
Na splošno so električna kolesa preprosta za uporabo, vožnjo in vzdrževanje. Na splošno ne zahtevajo veliko vzdrževanja, razen tistega, ki ga zahtevajo običajna kolesa.